Sunday, December 15, 2019

KENAPA PAS MERAMPAS : MEREBUT "hak mutlak & hak kekuasaan mutlak zat Allah serta hak keizinan mutlak zat Allah" SAHAJA BERLAKUNYA, KEMUDIAN DIJADIKAN HAK DIRINYA ?

Agama (رب : احد : صمد - الدين) hanya dengan hak mutlak zat Allah sahaja berlakunya kpd mana2 anak Adam. 

Islam (لا : اله : لله - الإسلام) hanya dengan hak : kehendak & kekuasaan mutlak zat Allah sahaja berlakunya kpd mana2 anak Adam.

Iman (Aqidah : الإيمان) hanya dengan keizinan mutlak zat Allah sahaja berlakunya kpd mana2 anak Adam.


"SIAPA PAS DISISI ALLAH (القران) YANG SERING MENDAKWA MEMPERJUANGKAN (جهاد) AGAMA (رب : احد : صمد : ليس كمثله شى - الدين) : Rububiyyah DAN MEMPERJUANGKAN (جهاد) ISLAM (لا : اله : لله - الإسلام) : Uluhiyyah ???

AGAMA (رب : احد : صمد - الدين) : Tahid-1 @ Tauhid Rububiyyah - Tauhid zat Allah maha Esa (رب) wajib Ada (وجود) hanya Satu (احد) menjadi tupuan pengharapan sekalian makhluk dan alam kejadian (صمد) yg tidak menyerupai, tidak sebanding & setanding dgn sesuatu apa pun (ليش كمثله شى).

A256
Tidak ada paksaan dalam Agama (رب : احد : صمد - الدين) : tauhid zat Allah maha Esa (رب) wajib Ada (وجود) hanya Satu (احد), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (tauhid zat - الدين) dari kesesatan (Kufur : كفر - putus hubungan dgn الله - Atheist). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut (Jin, Iblis, Syaitan, berhala, berhala manusia), dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama tauhid - الدين) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Al-Baqarah 2:256)

"ISLAM" (لا : اله : لله - الإسلام) - Tauhid-2 @ I'ttiqad Uluhiyyah - I'ttiqad (اعتقاد -  yakin qalbu) yang benar terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah. ISLAM (اعتقاد الإسلام) adalah salah satu dari berbilang-bilang i'ttiqad... (اليهود, النصارا, الإسلام, الشعائيه, الوههابيه) dan hanya I'ttiqad (اعتقاد الإسلام) Islam sahaja yg diredhai Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik terhadap hak dan kekuasaan mutlaknya (الله) serta merupakan hak kekuasaan mutlak zat Allah sahaja berlakunya kepada mana-mana anak Adam..."hanya Allah sahaja yang mutlak berkuasa untuk membuka pintu qalbu untuk dicampakkan "النور الإسلام" kepada mana-mana anak Adam, untuk beri'ttiqad (yakin qalbu) dengan i'ttiqad yang diredhai terhadap hak-hak mutlaknya yang tidak boleh di Syirikkan (يشرك : تشرك با الله) : dirampas, didahului, sekutui serta tidak diadakan tandingan & bandingan serta tidak menjadikan hak dan kekuasaan mutlaknya (الله) sebagai hak diri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, partinya.

A022
Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah (hak dan kekuasaan mutlak zat Allah) dadanya (qalbu) untuk menerima (berI'ttiqad - yakin qalbu yang diredhai Allah terhadap hak-hak mutlaknya - "الإسلام") Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (النور hidayah petunjuk) dari Tuhannya (الله), (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan ٍSyirik)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan (akan hak dan kekuasaan mutlak Allah) yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata.
(Az-Zumar 39:22)

"IMAN" (الإيمان) : AQIDAH DARI "ILMU" (العلم) SYARIAH-FIQH;
AQIDAH (الإيمان) & (العلم) SYARIAH-FIQH merupakah hak keizinan mutlak Allah sahaja berlakunya kepada mana-mana anak Adam.."hanya Allah sahaja yang berkuasa untuk membuka pintu akal bagi mencampakkan Iman (الإيمان) dari segala ilmu (العلم) melalui seluroh pandaindera zohir anak Adam itu.

A100
Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman (dari ilmunya - yakin akal) melainkan dengan izin Allah (melalui undang-undang dan peraturanNya); dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak mahu memahami (perintah-perintahNya).
(Yunus 10:100)

///

No comments: